مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به عنوان یک رهبر جهانی و برجسته ترین اندیشمند حال حاضر در جهان اسلام، برخلاف نظر برخی از متفکران داخلی و خارجی که حالت انقلابی و روحیه انقلابی را مخصوص دوران وقوع انقلاب میدانند و بعد از گذشت سالها، دیگر اثری از انقلاب در جامعه قابل مشاهده نمیبینند، معتقدند […]

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به عنوان یک رهبر جهانی و برجسته ترین اندیشمند حال حاضر در جهان اسلام، برخلاف نظر برخی از متفکران داخلی و خارجی که حالت انقلابی و روحیه انقلابی را مخصوص دوران وقوع انقلاب میدانند و بعد از گذشت سالها، دیگر اثری از انقلاب در جامعه قابل مشاهده نمیبینند، معتقدند که انقلاب هیچ گاه به پایان نمیرسد و همیشه انقلاب و روحیه انقلابی برای تغییر شرایط به سمت آنچه شایسته دست یابی به جامعه متعالی اسلامی است و موجب اعتلای اسلام و ایران، ضروری و اساس کار خواهد بود (۱). بینش حکیمانه و تجربه عملى رهبرى نظام اسلامى در کوران حوادث مختلف در نزدیک به چند دهه رهبری ایشان به عنوان ولی امر مسلمین، اهمیت توجه به اندیشه‌ها و آراء سیاسى، فرهنگی و اقتصادی ایشان را برجسته ساخته است. از این رو، تبیین دیدگاه امام خامنه ای (مدظله العالی) به عنوان رهبر جامعه ایران و ولی امر مسلمین و همچنین به عنوان بزرگترین و مهمترین متفکر شیعی در جهان اسلام در خصوص مبانی و شاخصهای تمدن متعالی اسلامی و راهکارهای دستیابی به آن، بسیار تاثیرگذار است و میتواند راهنمای شکل گیری و فعالیت جوانان مومن و انقلابی باشد.
به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی حق بر باطل، «بیانیه گام دوم انقلاب» اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ توسط ولی امر مسلمین، مقام معظم رهبری نگاشته و جهت ابلاغ به عموم مسلمانان جهان صادر شد، یکی از اصلی ترین و بنیادی ترین منشورهای انقلاب به شمار میآید.
بیانیه گام دوم انقلاب، فراروایتی است توامان از سرگذشت و سرنوشت ملت مومن، انقلابی و قهرمان ایران؛ داستانی شنیدنی از آنچه در این مسیر پرفراز و نشیب بر این ملت مومن و مجاهد رفته و در انتها رویایی از آینده درخشان جامعه ی متعالی و تلاش برای ظهور امام عصر (عج) که پیش روی ماست.
بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک سند راهبردی توانسته با بهره گیری از عصاره ای از ویژگیها و ساختارهای راهبردی، چشم انداز آینده انقلاب اسلامی را به صورت گام به گام برای مخاطب ترسیم نماید. از جمله کارکردهای یک سند راهبردی، استاندارد سازی حرکت جمعی یک ملت، پیوند زدن حال و آینده آن، برجسته سازی آرمانهای مشترک، وحدت بخشی و ایجاد انسجام، افزایش قدرت برخورد با مشکلات، الهام بخشی به ذی نفعان و معنابخشی و … است. دقت و تأمل در کارکردهای بیانیه گام دوم انقلاب و گفتمان حاکم بر آن نیز نشان میدهد که این بیانیه تمامی کارکردهای اسناد راهبردی را داراست (۲).
اکنون که انقلاب اسلامی در یک نبرد هیبریدی و جنگی تمام عیار و ترکیبی با دو محور جنگ اقتصادی (تحریم) و جنگ روانی – شناختی درگیر با جبهه‌ی صیهونیستی و نظام سلطه بین المللی می‌باشد، اتکا به تفکر و فرهنگ جهادی-بسیجی، همچون گذشته می‌تواند ضامن عبور موفق از این شرایط برساخته‌ای باشد که جریان صیهونیستیِ تحریم و تحریف ایجاد کرده است.
بسیج از مهمترین نیروهای مردمی و درون‌زای کشور است که در گام اول انقلاب، در تثبیت، تداوم، ماندگاری، پیشرفت، تعالی، تربیت مدیران انقلابی و جهادی و قدرت‌آفرینی برای انقلاب و نظام اسلامی نقش بسیار تعیین کننده و مؤثری داشته است.
بسیج و سازمانهای مرتبط با این نهاد، از ظرفیت های چشم گیری جهت تحقق اهداف متعالی بیانیه گام دوم انقلاب برخوردارند؛ ظرفیتهایی نظیر: آسیب شناسی فرهنگ غربی و سبکهای مدیریت سازمانی غربی و برگزاری سمینارهای علمی و کارگاه های آموزشی در این زمینه، ارتقای آگاهی و بصیرت دینی و انقلابی در حوزه دشمن‌شناسی و مقابله استکبار جهانی، حضور موثر و هدفمند در عرصه‌های اقتصادی و تحقق اصول اقتصاد مقاومتی بر اساس فرمایشات امام خامنه ای (مدظله العالی)، فعال سازی ظرفیتهای پنهانِ گروه‌های مردم‌نهاد و جوانان مومن و انقلابی برای حضور هر چه بیشتر در عرصه‌های انقلاب، صدور انقلاب و فعالیت بیشتر در زمینه ارتباط با اندیشمندان جهان اسلام و جوانان مومن در سایر کشورهای مسلمان بر مبنای اجرای اصول سیاست خارجی انقلابی، فعالسازی ظرفیتهای چشمگیر بسیج دانشجویی جهت تحقق جهاد تبیین و شناسایی و بکارگیری جوانان مومن انقلابی بر مبنای فرمایشات مقام معظم انقلاب امام خامنه ای (مدظله العالی) و بیانیه «گام دوم انقلاب اسلامی»، آموزش و تربیتِ فرهنگی و سیاسی جوانان تراز انقلاب اسلامی، ایجاد ساختار‌های جدید مدیریت اسلامی بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب و سازوکارهای قوی و برنامه‌ریزی جامع و متناسب با موضوعات روز برای پیشبرد امور جامعه اسلامی، استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها و ابزارهای علمی و عملی برای تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی.در پایان می توان اظهار داشت: تجارب حضور موفقِ نهاد بسیج و نیروهای جهادی در عرصه‌های مختلف دفاع از انقلاب اسلامی و تعالی جامعه اسلامی به وضوح نشان می‌دهد که توانمندای ها و مأموریت‌های بسیج به مثابه نیروی خودجوش، مردمی و درون‌زای انقلاب، با توجه به شرایط مکان و زمان احیا شده و با توجه به انعطاف پذیری این سازمان، بسیج در عرصه‌های مختلف نظیر تحقق چشم انداز فرهنگی گام دوم انقلاب، قدرت نرم، حضور فعال در جنگ هیبریدی، در صدور، پیشروندگی و پیش‌برندگی انقلاب اسلامی و تعالی نظام نقش‌آفرینی ویژه ای کرده است.

پی نوشتها:
(۱). برای مطالعه بیشتر در این زمینه بنگرید به:گارینه کشیشیان، سیرکی (۱۴۰۰)، الگوسازی نظام پیشرفته اسلامی بر اساس شاخصهای جوان گرایی در بیانیه گام دوم انقلاب، فصلنامه علمی جامعه شناسی سیاسی انقلاب اسلامی، دوره۲، شماره۳، پائیز ۱۴۰۰، صص۲۵-۵۲.

(۲). برای مطالعه بیشتر در این زمینه بنگرید به: غفاری هشجین، زاهد، نیکونهاد، ایوب (۱۳۹۹)، تحلیل آینده نگارانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، دوفصلنامه علمی دانش سیاسی، سال۱۶، شماره۲، پائیز و زمستان۱۳۹۹، صص۴۸۷-۵۱۲.

  • نویسنده : عباس پورمند