با توجه به آمایش سرزمینی، رشد و توسعه پایدار منطقه آزاد اروند بر روی ریل نفت، گاز و پتروشیمی حرکت می کند. این منطقه با پیدا شدن ۱۶ میدان نفتی ظرفیت بالایی در تولید صنایع پایین دستی دارد که بی تردید با یک هم افزایی و مدیریت صحیح رسیدن به نقطه مطلوب دور از […]

 

با توجه به آمایش سرزمینی، رشد و توسعه پایدار منطقه آزاد اروند بر روی ریل نفت، گاز و پتروشیمی حرکت می کند. این منطقه با پیدا شدن ۱۶ میدان نفتی ظرفیت بالایی در تولید صنایع پایین دستی دارد که بی تردید با یک هم افزایی و مدیریت صحیح رسیدن به نقطه مطلوب دور از ذهن نیست. به طور مثال تأسیس یک هایپرمارکت صنایع نفت و گاز در شلمچه با هدف ساخت، مونتاژ و خدمات فنی برای شرکت های نفتی یک اقدام بسیار مثبت و مهم برای منطقه است؛ کاری که کشور عراق در بصره انجام داده و در حال حاضر شرکت های نفتی ایران از آنجا خرید خود را انجام می دهند و از منطقه آزاد کیش وارد کشور می کنند! در حالی که به راحتی می توان همین کار را در شلمچه انجام دهیم. این موضوع بسیار قابل تأملی است که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم. پالایشگاه خوزستان که خوراک سنگین آن از میدان غرب کارون تأمین می شود، ۷۵ درصد سهامش مربوط به شرکت ملی پخش و پالایش است و حتی مدیرعامل آن انتخاب شده است؛ ولیکن متأسفانه تا کنون در منطقه مستقر نشده است. در همین راستا از وزیر محترم نفت و مجموعه شرکت ملی پخش و پالایش به عنوان سهامدار عمده انتظار می رود این موضوع را در اولویت کارهای خود قرار دهند.

باتوجه به گفته شما با پیدا شدن میادین نفتی در منطقه، علاوه بر صنایع پایین دستی امروز بخش صنایع بالادستی نیز به سرمایه های این منطقه افزوده شده است؟

قطعا همینطور است. از سال ۱۳۸۵ مسئولیت تولید و بهره برداری از ۱۳ میدان نفتی مستقر در غرب کارون از شرکت مناطق نفت خیز تفکیک و شرکت نفت و گاز اروندان در این رابطه در شهرستان خرمشهر، تأسیس گردید و مجموعه تولیدات چند میدان از این میادین با مسئولیت بهره برداری از آن به شرکت نفت و گاز اروندان خرمشهر واگذار شده که در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه تولید در روز خواهد رسید. همین موضوع صنایع پایین دستی و توسعه آن ( پالایشگاه اول فاز ۱ و۲، پتروشیمی ها، پالایشگاه دوم و یا پالایشگاه خوزستان و..) را در پی داشت؛ در خصوص پالایشگاه خوزستان مقرر بود صرفا محصولات آن برای صادرات در نظر گرفته شود که متاسفانه سال ها به دلیل مخالفت وزیر قبلی نفت با امر ساخت پالایشگاه مذکور، راکد مانده است، بی تردید در صورت عدم توسعه صنایع پایین دستی در منطقه، این صنایع را در شهرها و استان های دیگر اجرا خواهند کرد.

برای رسیدن به این چشم انداز روشن که اگر محقق شود شاید بتوانیم شاهد رشد اقتصادی قابل توجهی در منطقه باشیم، چه باید کرد؟

عنصر مدیریت همه چیز است؛ اگر مدیریت نبود امکان دانش بنیان نیز نبود. در واقع مدیریت دانش از خود دانش مهم تر است. باید سطح سلیقه و مطالبه گری مردم بالا رود اگر این اتفاق نیوفتد؛ مدیریت ها در همین سطح باقی می مانند به همین دلیل نقش رسانه ها و بویژه صدا و سیما در آگاهی بخشی و بالابردن توقع و میزان مطالبه عمومی شهروندان بسیار حیاتی است. چند نفر در حال حاضر مطلع هستند که سکوهای پارس جنوبی در خرمشهر ساخته می شود؟ اینها باید گفته شود، اگر چاه های نفتی کشف شده در جزیره مینو به بهره برداری برسد این جزیره متحول خواهد شد. به لحاظ عقلایی یا حاکمان می بایست رشید تر باشند یا مردم تا بتوانیم به توسعه پایدار دست یابیم؛ با اقدامات اخیر در برگزاری نشست ها و پیگیری های انجام شده؛ امید آن می رود مردم خطه نفت، شاهد روزهای بهتری باشند

  • منبع خبر : منطه ازاد اروند