کسب و کار یک فرآیند سازمانی است که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هردو به مشتری ایجاد می‌گردد. کسب وکار دراقتصاد سرمایه داری حکمفرماست وبیشتر در حیطه بخش خصوصی قرار دارند که البته دولت هم ممکن است بطور مستقیم یا غیرمستقیم در ایجاد کسی وکارهانقش داشته باشد. کسب وکار به جهت سوددهی راه اندازی […]

کسب و کار یک فرآیند سازمانی است که برای فراهم کردن کالا، خدمات یا هردو به مشتری ایجاد می‌گردد.

کسب وکار دراقتصاد سرمایه داری حکمفرماست وبیشتر در حیطه بخش خصوصی قرار دارند که البته دولت هم ممکن است بطور مستقیم یا غیرمستقیم در ایجاد کسی وکارهانقش داشته باشد. کسب وکار به جهت سوددهی راه اندازی می‌شود و در تعریف بزرگان نوعی تبادل تکرارشونده و تجدیدپذیر است.
کسب وکار می‌تواند از یک کارآفرینی آغاز شود. کارآفرینی فرآیند خلق ارزش جدید از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک های ناشی از آن است. کارآفرینی بنوعی ایجاد کسب وکار بر اساس ایده و نیازسنجی تقاضاها است که از مجموعه توانایی ها، مهارت ها و تجربیات فرد شکل می‌گیرد.در بازاریابی نوین مباحثی چون تولید محتوا، مدیریت شبکه های اجتماعی و دنیای مجازی بسیار چشمگیر هستند.
یکی از کسب وکارهای مهم خدماتی، ارائه آموزش های مهارتی فنی وحرفه ای است که بواسطه آن فرد کسب مهارت کرده و مسیر هموارتری در راستی اشتغال پیش رو خواهد داشت. در شهرستان خرمشهر این وظیفه مهم توسط مراکز فنی وحرفه ای آموزشگاه‌های آزاد در حال انجام است و سالیانه هزاران نفر با کسب گواهینامه های مهارتی از مزایایی چون اخذ دیپلم، اشتغال در بخش دولتی و خصوصی، دریافت تسهیلات خود اشتغالی، مهاجرت و… بهره مند میگردند.
بعلت معضلات اقتصادی موجود بسیاری از افراد بخصوص در مناطق محروم و روستایی از کسب مهارت محروم میگردند و نرخ بیکاری و معضلات دیگر را افزایش می‌دهد.
به لطف ایزد منان طرحی در ۳ سال گذشته بعنوان “اوقات فراغت” توسط مدیریت آموزش و تعالی کسب و کار سازمان منطقه آزاد در غالب تفاهم‌نامه با سازمان فنی و حرفه ای منعقد گردید و اجرای طرح با هماهنگی انجمن صنفی آموزشگاه‌های خرمشهر توسط آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای شهرستان های خرمشهر و آبادان صورت پذیرفت.
در این طرح آموزش های مهارتی به شهروندان با اولویت محرومیت و تحت پوشش بودن و سکونت در مناطق روستایی به بیش از ۴۰۰۰ نفر در سطح منطقه بصورت رایگان ارائه گردید و در سال اول مبالغی هم بعنوان کمک هزینه به شرکت کنندگان در دوره ها پرداخت گردید و در نهایت این عزیزان موفق به بهره مندی از خدمات مهارتی و دریافت گواهینامه های رسمی بین المللی شدند.
امید است با استمرار این طرح و طرح های حمایتی دیگر و با برنامه ریزی های تکمیلی شاهد اشتغال این شهروندان گرامی باشیم.

مهندس ریاض زیارتی
رئیس انجمن صنفی آموزشگاه‌های فنی وحرفه ای خرمشهر و عضو هیات مدیره کانون خوزستان

  • نویسنده : ریاض زیارتی