با حضورفرهیختگان ارجمند ۱…دکتر سید علی موسوی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند ۲…دکتر ریاض فرحانی مدیر روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند ۳…دکتر غلامرضا مومنی دستیار استاندار خوزستان و رئیس دانشگاه مهر اروند آبادان ۴….سید مصطفی موسوی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی خرمشهر و نائب رئیس کمیسیون […]

 

با حضورفرهیختگان ارجمند

۱…دکتر سید علی موسوی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند

۲…دکتر ریاض فرحانی مدیر روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند

۳…دکتر غلامرضا مومنی دستیار استاندار خوزستان و رئیس دانشگاه مهر اروند آبادان

۴….سید مصطفی موسوی نائب رئیس اول اتاق بازرگانی خرمشهر و نائب رئیس کمیسیون توسعه اتاق صادرات ایران

۵….کمال شاهی پژوهشگر وصاحب نظراقتصادی

واقع در دفتر  پایگاه خبری تحلیلی:همگام نیوز

 

بخش اول

 

دراین میان موسوی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد اروند گفت:باتوجه به شرایط فعلی در کشور عزیزمان و دشمنان تمام قد که جنگ روانی علیه اقتصاد کشورمان به راه انداخته اند بی شک جذب سرمایه گذار خارجی نقش مهمی در رونق بخشیدن اقتصاد کشور در تمام زمینه ها خواهد داشت ، وما می بایست بامدیریتی یکپارچه واصل اتحاد و تعامل فی مابین دستگاه های مربوطه فضا وبستر مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد اروند جدا از سایر مناطق دیگر نیست گفت: بعد از بحث برجام و توافقی که ایجاد شد خوشبختانه هیئت ها و سرمایه گذران زیادی در کشور ازجمله منطقه آزاد اروند حضور بهم رسانده و سرمایه گذاری بسیار خوبی کرده اند که برای مثال می شود از کشورهای :برزیل، آلمان،عمان،قطر،ایتالیا،چین نام برد

ایشان از همکاری بسیار مطلوب فی مابین اتاقهای بازرگانی خرمشهر و آبادان با سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد وگفت: این تعامل باعث رشد اقتصادی در این منطقه وجذب سرمایه گذاران خارجی شده است که باوجود فضای آرام واینگونه تعاملات و شرکت در همایش و نمایشگاههایی که در کشور های دیگر انجام می شود مذاکرات خوبی در بحث سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار داشته ایم. برای مثال از کشور هند،پاکستان،و چین که در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند نام برد ،که این نشات گرفته از تعاملات بین المللی ما می باشد.

وی بابیان اینکه منطقه آزاد بر اساس یک چیز علمی ایجاد نشده است به تفاوت بین منطقه آزاد انزلی و منطقه آزاد اروند پرداخت وگفت: ما در منطقه آزاد اروند ۱۲دانشگاه و ۴۰هزار دانشجو، نزدیک به ۴۵۰مدرسه،۸هزار معلم و نزدیک به ۸۵هزار دانش آموز داریم. در حالی که بندر انزلی ۲۲مدرسه و سرانه دانش آموزی در این شهر بالای ۱۰تا ۱۵۰میلیون تومان می باشد در حالیکه سرانه دانش آموزی در منطقه اروند ۱۹هزار تومان و حداکثر ۳۰هزار تومان است.

ایشان اظهار داشت: منطقه آزاد اروند از نظرجمعی بزرگترین منطقه آزاد است و هیچ منطقه آزادی دو اتاق بازرگانی وبیش از ۳۰هزار واحد صنفی و دو بندر تجاری ندارد. و باید این هم در نظر بگیریم که متاسفانه با جنگ تحمیلی زیرساختهای این دوشهر ازبین رفته اند و منطقه آزاد اروند کارهای بسیار اساسی جهت رفع این معضلات صورت داده است. ایشان در آخر نزدیکی کشور عراق و شهر بصره که پایتخت اقتصادی آن می باشد را یک فرصت شمرد و تعاملات خوب با این کشور را یک موفقیت دوجانبه اعلام کرد.

 

دکتر ریاض فرحانی مدیر روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند از حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده واقع در منطقه آزاد اروند و در بخش خصوصی به ۴۰ الی ۴۵ فرصت شغلی توسط این سازمان خبر داد وگفت: بدون شک اهمیت نقش سرمایه گذار و سرمایه گذاری خارجی به صورت مستقیم در بالا بردن کیفیت رشد توسعه و اقتصاد همه کشورها بخصوص کشور هایی که درحال تلاش برای توسعه می باشند تاثیر بسیاری در زمینه هایی اعم از: تولید، صنعت و بخصوص رونق تجارت خواهد داشت که این امر بر رفاه و بالا بردن سطح کیفی زندگی مردم و رشد اقتصادی آن کشور نقش بسزایی را خواهد داشت.

ایشان اظهار داشت: کشور هایی که درب ها و فرصت های مناسبی جهت جذب سرمایه گذار خارجی فراهم و بر روی دیگر کشورها باز می کنند بدون تردید از عملکرد اقصادی موفق تری نسبت به دیگر کشورهایی که درب اقتصاد آنها بسته می باشد را برخوردارند. ایشان عنوان کرد که: در همین راستا قانونگذار هر روز قوانین منطقه آزاد را جهت جذب سرمایه گذار و دیگر موارد اصلاح می کند تا به حد مطلوب برسد. وباید یادمان باشد باتوجه به شرایط فعلی ما در دوره سختی به سرمی بریم؛ تحریم ها و پیچیدگی ها در حوزه سرمایه گذاری همه دست به دست هم داده اند تا سرمایه گذاری در زمان خودش اتفاق نیفتد

فرحانی اعتماد عمومی جامعه را یکی از نکات مهم در پیشبرد جذب سرمایه گذار عنوان کرد وگفت: وقتی فضای روانی جامعه آرام باشد بلاشک سرمایه گذار ترغیب می شود که می تواند ریسک کند و سرمایه خود را در این منطقه بگذارد. وی یکی دیگر از نکات مهم جذب سرمایه گذاری را مشارکت مردمی خطاب کردند و گفتند: در دولت های مختلف پول ، فورصت های بسیار زیادی به این منطقه داده شد که متاسفانه یکی از دلایل به حد نقطه مطلوب نرسیدن عدم مشارکت مردمی بود است.

ایشان در اخر ضمن تقدیر و تشکر از مردم فهیم خرمشهر و آبادان گفت: سازمان منطقه آزاد اروند یک فرصت طلایی در این منطقه محسوب می شود که در حال مراحل تکمیل و تکامل خود همراه با اصلاحات می باشد و توقع داریم. مردم شریف این دیار باشکوه در فرآیند این تغییرات با ما همراه و مسئولیت اجتماعی خود را قبول بکنند تازمانی که به یک مدیریت یکپارچه در ساختار مدیریتی نرسیم نمی توانیم بستری برای تغییرات ایجاد کنیم.

 

 

 

 

  • نویسنده : اکبرکاویانپور
  • منبع خبر : پایگاه خبری تحلیلی همگام نیوز